Jesteś na: Strona główna Akcesoria Off-Road Wyciągarki akcesoria

Wyciągarka pomaga „wyciągnąć” pojazd z trudnego terenu. Jest kilka rodzajów wyciągarek – mechaniczne, hydrauliczne, elektryczne oraz ręczne. Wyciągarki mechaniczne korzystają z mocy silnika pojazdu; hydrauliczne napędzane są silnikiem hydraulicznym, który napędza pompa połączona z silnikiem pojazdu; wyciągarki elektryczne korzystają z sieci pojazdu, natomiast wyciągarki ręczne napędzane są siłą mięśni. 

Wyciągarki montuje się z przodu pojazdu. Są niezastąpione podczas jazd terenowych, ale też wtedy, gdy pojazd utknie w piasku lub błocie. To wyposażenie, które przydaje się nie tylko miłośnikom off roadu, ale też straży pożarnej lub służbom ratowniczym. 

Do wyciągarek dopasowane jest wiele akcesoriów, które są niezbędne do użytkowania urządzenia. Podstawowym elementem jest lina. Lina syntetyczna charakteryzuje się tym, że nie trzeba jej konserwować. Jest lekka, miękka i łatwa w użyciu. Przydaje się, jeśli wykorzystujemy wyciągarkę do lżejszego sprzętu. Do tego rodzaju lin stosuje się ślizgi. Prowadzą linę na bęben wyciągarki. Dzięki nim nie ryzykujemy zablokowaniem lub uszkodzeniem liny. 

Innym rodzaje lin są liny stalowe. Są odporne na uszkodzenia i sprawdzą się w trudnym terenie, np. w górach lub na terenach piaszczystych. W tym przypadku zamiast ślizgów stosowane są rolki, które prowadzą linę na bęben. Do lin stalowych wykorzystuje się także zblocze, służące do zaczepiania ładunku lub pojazdu, który chcemy wyciągnąć. 

Pamiętać należy też o kulach do haka holowniczego. Haki różnią się kulami, które wpływają na stabilność połączenia. Są różne rodzaje kul haka holowniczego - przykręcane lub wypinane automatyczne i półautomatyczne. Do demontażu kul przykręcanych potrzebny jest klucz, z kolei do kul wypinanych nie są konieczne dodatkowe narzędzia. W przypadku haków półautomatycznych stosowane są specjalne dźwignie. Warto pamiętać o zabezpieczeniu mechanizmów haka z kulą wypinaną, czyli o oczyszczeniu i nasmarowaniu. Stosuje się również kule z przetyczką, z zaciskiem czy też z gwintem. To jaki stosujemy hak powinno być dopasowane do konkretnego pojazdu. 

Za pracę całego układu wyciągarki odpowiada sterownik. Swoją rolę odgrywają tutaj stycznik i przekaźnik. Ich zadaniem jest załączenie i przekazanie dalej sygnału. Stycznik stosowany jest w przypadku układu silnoprądowego, a przekaźnik niskoprądowego. 

Istotnym rzeczą jest sposób sterowania wyciągarką. Są dwa rodzaje sterowania – przewodowe i bezprzewodowe. Wybór najczęściej zależy od tego, w jakich warunkach wykorzystywana jest wyciągarka i czy możliwe jest podłączenie kablem. Do sterowania służą piloty – można zakupić zarównpilot bezprzewodowy do wyciągarki, jak i pilot przewodowy.