Podnośniki to szczególny rodzaj dźwigników, służących do pionowego podnoszenia obiektów, zazwyczaj na niewielką wysokość. Jednym z miejsc, gdzie spotkamy podnośnik, najczęściej jest warsztat samochodowy. Jest tam wykorzystywany do podniesienia pojazdu, żeby mechanik mógł dostać się pod podwozie. Podnośniki z powodzeniem wykorzystamy również we własnym garażu, do podniesienia auta lub ciężkiego pakunku. Dwa najczęściej spotykane rodzaje podnośników to podnośniki hydrauliczne oraz podnośnik – lewarek trapezowy. Czym się różnią i jak właściwie działają?

Podnośnik hydrauliczny jest to urządzenie składające się z dwóch części. Wykorzystując zasadę działania prasy hydraulicznej, jedna z części podnośnika zostaje uniesiona. Zjawisko to możliwe jest dzięki temu, że w wyniku działania siły w pierwszej części podnośnika, zostaje wypchnięta ciecz, która działa na drugą cześć podnośnika. Dzięki temu przy użyciu niewielkiej siły możliwe jest nieznaczne podniesienie wielkogabarytowego obiektu, jak na przykład samochodu.

Najpopularniejszym rodzajem podnośnika hydraulicznego jest podnośnik hydrauliczny słupkowy, który cechuje się tym, że przenosi obciążenia nawet do 20 ton. Solidna konstrukcja oraz duży udźwig powodują, że jest to urządzenie, które kupuje się na lata.

Podnośnik hydrauliczny punktowy, potocznie „żaba”, jest dość popularny z powodu swojej prostoty. Wyposażony w kółka, pozwala bardzo wygodnie go przemieszczać, niestety jego wielkość uniemożliwia wygodny transport - z tego powodu najlepiej się sprawdzi w przydomowym garażu.

Najmniej skomplikowanym, ale tym samym podnośnikiem wymagającym najwięcej siły od użytkownika, jest podnośnik – lewarek trapezowy. Działa on na zasadzie śruby z gwintem drobnozwojnym, użytkownik kręcąc rączką w prawo podnosi pojazd, a kręcąc w lewo - opusza. Ten typ podnośnika nadaje się tylko do samochodów osobowych i mniejszych obiektów. Jego zaletami są kompaktowość oraz niska cena.

Podnośnik pneumatyczny poduszkowy 
jest to rodzaj podnośnika, w którym powietrze odgrywa główną rolę. Działanie jest bardzo podobnie, jak w przypadku systemu hydraulicznego, tylko tutaj urządzenie składa się z jednej głównej części – poduszki, która po napompowaniu podnosi obiekt. Wewnątrz poduszki znajduję się teleskop wewnętrzny, który sprawia, że konstrukcja jest stabilna i bezpieczna, nawet przy maksymalnym obciążeniu.

Ciekawym i przydanym rodzajem podnośnika jest podnośnik kolejowy farmerski. Służy on głównie do wyciągania pojazdów, które utknęły w grząskim miejscu, na przykład w terenie, na terenie gospodarstwa lub na budowie. Składa się z wysokiego słupka z otworami, po którym porusza się dźwignia, każde podniesienie dźwigni przez użytkownika podnosi obiekt, najczęściej samochód, po drugiej stronie słupka.