Pierścienie warsztatowe mogą mieć różne zastosowanie, a na rynku znajdziemy wiele ich rodzajów. Pierścienie są - w zależności od przeznaczenia - wykonywane są z różnych materiałów, mają różnorakie rozmiary i funkcje. 

Pierścienie osadcze mają szerokie zastosowanie w budowie maszyn, jednym z ich rodzajów są zewnętrzne pierścienie osadcze sprężynujące, zwane także pierścieniami Segera. Wykonane są z twardej, sprężystej stali. Dostępne są w kilku rozmiarach, uporządkowanych w specjalnym sortowniku, dzięki czemu bez problemu będziemy mogli znaleźć ten pierścień, który jest nam akurat potrzebny. Pierścienie Segera zabezpieczają części maszyn przed przesunięciem osiowym. Chronią m.in. koła zębate czy łożyska.

W warsztacie samochodowym znajdziemy także pierścienie tłokowe, które należą do elementów uszczelniających, mających za zadanie oddzielać komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej. Ich innym zadaniem jest zgarnianie nadmiaru oleju, który osadza się na ściankach cylindra. Wykonywane są z żeliwa szarego sferoidalnego lub ciągliwego, czy też ze stalowych prętów uformowanych w kształt walca. Powierzchnia robocza pierścieni pokryta jest molibdenem lub poddawana jest procesowi chromowania.  

Pierścienie posiadają przecięcie w jednym miejscu, które umożliwia rozciągnięcie ich i umieszczenie na tłoku. Przecięcie to pomaga także w ustawieniu odpowiedniego nacisku na powierzchnię zewnętrzną tulei cylindra do pierścienia, które wywoływane jest wstępnym napięciem pierścienia sprężystego. Zamkiem nazywane jest miejsce w tłoku, gdzie znajduje się występ, który ma na celu niwelowanie nieciągłości pierścieni. Pomiędzy cylindrem a pierścieniem znajduje się bardzo mała warstwa oleju, która umożliwia zmniejszenie tarcia powstałego między tuleją cylindra a pierścieniem. Wskutek nieszczelności pierścieni może powstać spadek kompresji, który w kolejnym etapie doprowadza do utraty mocy i pełnej sprawności silnika, albo wzrostu poziomu zużycia oleju, który nie jest w sposób dokładny zgarnięty ze ścianek cylindra, przez co częściowo ulega spalaniu.  

Jak zamontować pierścienie lub usunąć te zużyte? Pomocny będzie zestaw narzędzi do demontażu pierścieni tłokowych. Znajdziemy w nim m.in. szczypce, klucz dwustronny, a także przyrząd do czyszczenia rowków pierścieni. Dzięki zestawowi mamy wszystkie niezbędne sprzęty w jednym miejscu, a ich odpowiedni dobór gwarantuje, że wymiany pierścieni tłokowych dokonamy bez uszczerbku na innych podzespołach silnika.