Sprężarka to urządzenie mechaniczne, którego zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu. Sprężarki są szeroko stosowane zarówno w przemyśle, gdzie służą m.in. do napędzania narzędzi pneumatycznych takich jak klucze, szlifierki, wiertarki, piaskownice, narzędzia do malowania natryskowego; w warsztatach – gdzie jako kompresory warsztatowe m.in. służą do pompowania opon i zasilania rozmaitych narzędzi pneumatycznych. Spotkamy je także, choć rzadko myślimy o nich w ten sposób również w domu – sprężarka jest podstawowym elementem lodówki.

Do sprężarek zaliczamy zarówno wentylatory, jak i dmuchawy (z punktu widzenia definicji zatem zarówno suszarka do włosów, jak i odkurzacz wyposażone są w sprężarkę). Najczęściej jednak, gdy myślimy o sprężarce chodzi o kompresor, czyli urządzenie, w którym stosunek sprężania (π) jest większy od 2. Sprężarki w czasie pracy wydzielają dużą ilość ciepła – stąd konieczność stosowania radiatorów odprowdzających energię cieplną, a w większych urządzeń stosowanie układu chłodzenia.

Najczęściej spotykanym rodzajem sprężarek jest kompresor tłokowy. Można go spotkać w wersji z jednym lub większą liczbą cylindrów sprężających, a w zależności od stosunku sprężania również jako kompresor jedno – lub dwustopniowy. Dostępne są urządzenia ze smarowaniem olejowym lub bezolejowe. Kompresor tłokowy należy do rodziny sprężarek wyporowych. Drugą wielką rodziną sprężarek są urządzenia przepływowe – znamy je głównie z silników odrzutowych, w których sprężarka osiowa spręża powietrze doprowadzane do komory spalania.

Kompresory warsztatowe najczęściej montowane są na zbiornikach sprężonego powietrza, dzięki czemu stają się kompleksowym zestawem do wytwarzania sprężonego powietrza, którym mogą być zasilane rozmaite narzędzia pneumatyczne. Oprócz kompresora i niezbędnych narzędzi warto pamiętać o dobraniu odpowiednich przewodów pneumatycznych, złączek do pneumatyki oraz pozostałych akcesoriów, takich jak manometry, filtry powietrza, wyłączniki ciśnieniowe czy odwadniacze.

Używając tłokowy kompresor warsztatowy należy pamiętać, że sprężarki takie nie nadają się one do pracy ciągłej, powinny więc pracować w krótkich cyklach pracy i odpoczynku – o zbliżonej długości czasu tych faz. Kompresory te to głośne urządzenia, o hałasie sięgającym nawet 98 dB (zdarzają się modele wyposażone w obudowy wyciszające). Przeważnie to maszyny niewielkich rozmiarów – dlatego powszechnie spotykane są kompresory tłokowe, które możemy zabrać do bagażnika jako awaryjny system dopompowywania opon. Zazwyczaj nie wymagają kosztownych przeglądów serwisowych, wystarczy jedynie okresowe uzupełnienie lub wymiana oleju.